අපට කොපමණ COVID පරීක්ෂණ අවශ්‍යද: (2) තාක්ෂණික ඇස්තමේන්තු

ශ්‍රී ලංකාව දිනකට කරන කෝවිඩ් පරීක්ෂණ ප්‍රමාණය, RT-PCR පරීක්ෂණ ~250 සිට අවම වශයෙන් 2000 දක්වා වැඩි කල යුතුය. ඉතා ඉක්මනින් ක්‍රියාකළ යුතු, දන්නා කෝවිඩ් ආසාදිතයින් ආශ්‍රය කල අය පරීක්ෂා කිරීමේ විශාල පසුබෑමක් ඇත. ඉදිරි මාස 12 තුළ රට සහ ආර්ථිකය යම් මට්ටමකින් යථා තත්වයට පත්වීමට ඉඩ සලසන පරීක්ෂණ ධාරිතාවක් අප විසින් සකස් කළ යුතුව ඇත. 

දෛනික පරීක්ෂණ සඳහා ඉලක්ක මෙන්ම සමස්තයක් වශයෙන් අපට කොපමණ ධාරිතාවක් අවශ්‍ය දැයි මෙහිදී අප වාර්තා කරමු. කෝවිඩ්-19ට එරෙහි මෙම සටනේදී, අමතර මෙන්ම පෙරමුණ ගෙන කළ යුතු නොගැළපෙන පරීක්ෂණයක් වන බැවින් ප්‍රතිදේහ IgM/IgG පරීක්ෂණය ඇස්තමේන්තු කිරීම අපගේ විශ්ලේෂණ‍යට ඇතුලත් නොවේ. රටට වඩාත්ම හදිසි ප්‍රමුඛතාවය වන්නේ RT-PCR පරීක්ෂණ කිරීම පුළුල් කිරීමයි. අපගේ මූලික ඇස්තමේන්තු සහ විශ්ලේෂණයන් මෙම වාර්තාවේ පහතින් දක්වා ඇත.

අවම සංඛ්‍යා යනු ක්‍රියාත්මක කළ හැකි ලාභම පරීක්ෂණ ක්‍රමෝපාය පිලිබඳ අපගේ තක්සේරුවයි. කෙසේ වෙතත්, මෙය සාර්ථක නොවන බවට සැළකිය යුතු අවදානමක් ඇත; ඒ මන්ද යත් පරීක්ෂණ අනුපාත හොංකොං වැනි රටවල අනුපාතයෙන් දහයෙන් එකක් වන බැවිනි. සෑම වගුවකම සපයා ඇති පරමාදර්ශී සංඛ්‍යා රට ඉලක්ක කරගත යුතු බව අප නිර්දේශ කරමු. මේවා අපට සාර්ථකත්වය සඳහා යාමට හොඳ අවස්ථාවක් ලබා දෙනු ඇත.

පරීක්ෂණ අවශ්‍යතාවයන් 

අවම මට්ටම ප්‍රශස්ත මට්ටම
දෛනික පරීක්ෂණ සාමාන්‍ය 2,055 6,000
ජාතික ධාරිතාව (දිනකට පරීක්ෂණ ) 4,000 9,000
ඉහළ ප්‍රතිදාන උපකරණ 6 13

සටහන: බහුතරයක් පූර්ණ ධාරිතාවයකින් ක්‍රියාත්මක නොවන, විමධ්‍යගත උපකරණ ජාලයක් අවශ්‍ය වන බැවින්, සාමාන්‍ය පරීක්ෂණ කිරීමේ අනුපාතය ධාරිතා මට්ටම 200% සහ 150%ක් දක්වා ඇත. උපකරණ අක්‍රිය වන කාලය සහ අමතර ඉල්ලුම් ධාරිතාවටද මෙහි ඉඩ සලසා ඇත.

කෝවිඩ් රෝගීන් හඳුනාගෙන ප්‍රතිකාර කිරීමට වඩා බොහෝ දේ මෙම පරීක්ෂා කිරීම තුළින් කළ යුතුය. මෙම වසංගතයේදී පරීක්ෂණ කිරීමේ උපාය මාර්ගික පරමාර්ථය නම්; (i) ප්‍රජාව තුළ ඇතිවිය හැකි ආසාදන පැතිරීම හඳුනා ගැනීම, (ii) ආසාදිත පුද්ගලයින් අඛණ්ඩව අන් අය ආසාදනය කිරීමට ගතවන කාලය අඩු කිරීමෙන් ජනතාව අතර වෛරසය සම්ප්‍රේශණය වීම මන්දගාමී කිරීම; හා (iii) අපගේ දේශසීමා හරහා වෛරසය රටට ඇතුළුවීම අවම කිරීම.

අපට මෙය හොඳින් කළ හැකි නම්, බොහෝ රටවල් දැඩි උත්සහයක් දරන “ආසාදන චක්‍රය පහත හෙළීම” යන ක්‍රියාවලිය අපගේ අරමුණ නොවනු ඇත. අපට  මෙයට වඩා හොඳ විකල්පයක් ඇත. එය වෛරසය ශ්‍රී ලංකාව තුළින් සහමුලින්ම තුරන් කර දැමීමයි. එමගින් සාමන්‍ය ජීවිතය නැවත ආරම්භ කිරීමට ඉඩ සලසයි. ප්‍රජාව තුළ මෙතෙක් වෛරසය සම්ප්‍රේශණය එතරම් දුරට සිදු නොවුන නිසාවෙන් අපට මෙය ක්‍රියාවට නැංවිය හැක.

මෙය කිරීමට අරමුණු කරගත් රටවල් කිහිපයක් පමණක් ඇති අතර,ඔවුන්ට එය කළ හැකි වනුද ඇත. සිංගප්පූරුව,හොංකොං,තායිවානය, චීනය මෙන්ම සමහර විට කොරියාවද මෙයට ඇතුලත් වනු ඇත.රටට ඇතුල්වන ජාත්‍යන්තර මගීන් සහ හඳුනාගත් ආසාදිතයන් හා සම්බන්ධ වුවන් ව්‍යාප්තව පරීක්ෂණ වලට භාජනය කිරීම, විදේශ සංචාරයන් හා සම්බන්ධ නොවු නව ආසාධිතයින් හදුනා ගැනීමට නිරීක්ෂණ අවේක්ෂන පරීක්ෂාවන් කිරීම මෙම ක්‍රමෝපායට ඇතුලත්වේ. අපටත් මේවා අනුගමනය කළ හැක. වෛද්‍යවරුන් හා රසායනාගාර විශේෂඥයින් අපට ඇත.රටේ නායකයින් ඔවුන්ට පැහැදිලි මඟ පෙන්වීමක් ලබා දෙන්නේ නම් ඔවුන්ට කළ නොහැකි දේ කළ හැකි බව මීට පෙර පෙන්වා දී ඇති සෞඛ්‍ය පද්ධතියක් සහ හමුදාවක් අප සතුව ඇත.

එය මිළ අධික ව්‍යායාමයකි.හොංකොං සහ සිංගප්පූරු පිවිසුමේ මූලික කොටස් අවම වශයෙන් අනුගමනය කිරීමේ ක්‍රමෝපාය සදහා වන පිරිවැය. රුපියල් බිලියන 4-5 වසරකට (ඇ.ඩො මිලියන 23-65) පමණ වන බව අපි ඇස්තමේන්තු කළෙමු.

වියදම

අවම  මට්ටම      ප්‍රශස්ත මට්ටම
මාසික මෙහෙයුම් වියදම රු.මිලි. 321 936
උපකරණ මිළදී ගැනීමට   රු.මිලි. 492 1,066
වසරක මුළු වියදම (රුපියල්)  රු.මිලි.  4,340 12,230
වසරක මුළු වියදම (ඇ.ඩො ) ඇ.ඩො.මි 23 65

උපකරණ සඳහා වියදමට දැනට ඇති උපකරණ සැකිල්ලට නොගැනේ.මිළට ගැනීමේ වියදම රෝච් ( ) උපකරණ මිළ (2020මාර්තු 31) පදනම් කරගෙන ගණනය කර ඇත.ක්‍රියාත්මක කිරීමේ වියදම සැලකිල්ලට ගෙන ඇත්තේ,වැඩි පැත්තට බර වූ රෝච් රසායන ද්‍රව්‍ය වල වියදමයි. සාම්පල එකතු කිරිම්, ප්‍රවාහනය, රසායනාගාර ශිල්පීන්ගේ වියදම සහ පරීක්ෂන වාර්ථා සැපයීම සදහා යන වියදම මෙයට ඇතුලත් කර නොමැත. මෙම අමතර වියදම්, මුළු වියදම් ඇස්තමේන්තුව 30% කින් වැඩි කරනු ඇත.

මෙය දැරිය නොහැකි වියදමක් ලෙස පෙනුනත් එය එසේ නොවේ. ශ්‍රී ලංකාව ලබාගෙන ඇති නව ලෝක බැංකු කෝවිඩ් අරමුදල් (ඇ.ඩො.මිලියන 128) මඟින් මේ සඳහා වන පිරිවැය පහසුවෙන්ම දැරිය හැකිය.මෙම උපාය මාර්ගයෙන් රටේ සේවාවන් යථා තත්වයට ගෙන ඒමටත්, ගුවන් තොටුපළ නැවත විවෘත කිරීමටද ඉඩ සලසයි. ආර්ථිකය නැවත ආරම්භ කිරීමෙන් රජයට එකතු කල හැකි බදු වැඩිවනු ඇත. බදු එකතු කිරීමේ ප්‍රතිලාභ අවම වශයෙන් පරීක්ෂන සදහා වියදම් වන පිරිවැයට වඩ අවම වශයෙන් 25-50 ත් ගුණයක් වැඩි වනු ඇතැයි අප ගනන් බලා ඇත්තෙමු.

දැරිය හැකි බව

අවම  මට්ටම ප්‍රශස්ත මට්ටම
ලෝක බැංකු ණය මුදලින් (ඇ.ඩො.මිලියන 128)  18% 51%
බදු ආදායමෙන් ලැබෙන ප්‍රතිශතය 2% 5%

සටහන: 2020 සඳහා මූලික බදු ආදායම 2019 නොවැම්බර් සඳහා වූ ජාත්‍යන්තර මූල්‍යය අරමුදලේ ප්‍රක්ෂේපන මත පදනම් වේ. කෝවිඩ්-19 හේතුවෙන් බදු එකතුකිරීම 60%කින් අඩුවෙනු ඇතැයි අනුමාන කරන අතර,මෙම පරීක්ෂන වැඩසටහන යොදාගත හොත් ඒය 70% දක්වා වැඩිවනු ඇත. 

තාක්ෂනික වාර්තාවේ වැඩි විස්තර සහිතව යෝජිත උපායමාර්ගයේ ප්‍රධාන අංග පහත දක්වා ඇත.

ජාතික කෝවිඩ් ක්‍රමෝපායේ පරමාර්ථ

  1. ප්‍රජාව තුල කොවිඩ්-19 පැතිරීමක් නොමැතිව, දේශීය සම්ප්‍රේෂණය ශුන්‍යයට ආසන්න මට්ටමක පවත්වා ගැනීම සහතික කිරීම.
  2. 2020 අප්‍රියෙල් මසට පසුව  ජාතික ඇඳිරි නීතිය හෝ අගුලු දැමීමෙන් වළක්වා ගැනීම.
  3. ගෝලීය තත්වය කෙබඳු වුවත්, 2020 මැයි මාසයෙන් පසුව, පාසල් හා ව්‍යාපාරවල සාමාන්‍ය ක්‍රියාකාරිත්වයට පත්කිරීම.
  4. ප්‍රමාණවත් ආරක්ෂාවක් සහිතව, 2020 මැයි මාසයෙන් පසුව ගුවන් තොටුපල නැවත විවෘත කිරීම.

උපකල්පන

  1. වර්තමාන පියවරය (ගුවන්තොටුපල වසා දැමීම, අගුලු දැමීම, සමාජ දුරස්ථකරනය) තුලින් අප්‍රේල් 30 වන දින වන විට ශුන්‍ය සම්ප්‍රේෂණය ( පෙර දින 14  ආසාදිතයින් වාර්ථා නොවීම තුලින්) ළඟාකර ගැනීම.
  2. උපායමාර්ගික පරමාර්ථ වලට අනුකූලව ගුවන්තොටුපල ආගමනයන් වැඩි කරනු ඇත. මසකට ආගමනයන් 30,000 ක ආරම්භක ඉලක්කයේ සිට පසුව 60,000 දක්වා වැඩිවීම තුලින් අත්‍යාවශ්‍ය ව්‍යාපාරික ගමන්, විදේශයන්හි වෙසෙන ශ්‍රී ලාංකිකයන් ආපාසු පැමිණිම සහ අවම ප්‍රමාණයෙන් සංචාරකයන් සඳහා මඟ පැදෙනු ඇත.
  3. පීසීආර් පරීක්ෂණ කිරීම, සුදුසු පරිදි ප්‍රතිදේහ සඳහා පරික්ෂණ තුලින් අනුපූරක වනු ඇත. 
  4. එන්නතක් ගෝලීය වශයෙන් ලැබීමට ගතවන අවම කාලය වන මාස 12 ආවරණය වන පරිදි 2021 අප්‍රේල් දක්වා පරීක්ෂන කිරිමේ වැඩසටහන පවත්වා ගැනීම.

ජාතික කෝවිඩ් පාලන මැදිහත්වීම්

පහත සඳහන් ක්‍රියාමාර්ග සියල්ලක්ම අප විසින් ඒකාබද්ධව කල යුතුය:

  1. දිගුකාලීනව ප්‍රජා සම්ප්‍රේෂණය විමේ අවදානම වලක්වා ගනිමින්, වෙනත් ක්‍රම ආරක්ෂිතව කල හැකි වනසේ, දේශ සීමා පාලනය තුලින් ආසාදිතයන් රටට ඇතුල්වීම අවම කිරීම.
  2. වෛරසය සම්ප්‍රේෂණය අවම කිරීම සඳහා සියළුම සෘජු හා වක්‍ර සම්බන්ධතා සොයා ගැනීම සහ පරීක්ෂා කිරීම.
  3. සියළුම සොයාගත් ආසාදිතයින් හා ඔවුනට ආනාවරණය වු සම්බන්ධතා පැවැත්වුවන් පාලනය කිරීම සඳහා, ඵලදායී නිරෝධායනය හා වෙන්කර තැබීම.
  4. රෝග ව්‍යාප්තිය පිළිබඳ පූර්ව අනතුරු සංඥා කිරීම සඳහා පීසීආර් පරීක්ෂණය මත පදනම් වු ජනගහනය නිරීක්ෂණය.
  5. වසංගතය අවසන් වන තුරු ස්ථිර පදනමක් මත සමාජ දුරස්ථකරණය වැඩි කිරීමට පියවර.
  6. තර්ජනාත්මක වසංගත පාලනය සඳහා, අතිරේක ක්‍රම ලෙස ඉලක්ක ගත පාසල් වසා දැමීම,අභ්‍යන්තර සනීපාරක්ෂක ක්‍රමෝපාය සහ අඟුලු දැමීම තබා ගැනීම.

කොවිඩ් පරීක්ෂණ කිරීමේ  වැඩසටහන

මෙහි “සියල්ල” යනු රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික අංශය යන දෙකයි.

  1. විදේශයන් සිට පැමිණෙන සියලු දෙනාම PCR පරීක්ෂණයට භාජනය කිරීම හා දින 14 ක නිරෝධානය. සියලු දෙනාම පරීක්ෂා කිරීමට පද්ධතියේ ඇති ධාරිතාව මත පැමිණෙන්නන් සීමා කිරීම. “ආරක්ෂිත” පැමිණෙන්නන් සඳහා වු අනිවාර්ය නිරෝධායනය ක්‍රමානුකූලව පියවරෙන් පියවර ඉවත් කිරීම හා “අධි අවදානම්” පැමිණෙන්නන් සඳහා පමණක් PCR පරීක්ෂණය කිරීම. විදේශයන් සිට පැමිණෙන්නන්ගේ අවදානම් තක්සේරුව පදනම් කරගත යුත්තේ, ආරම්භක රට, සෞඛ්‍ය තත්ව පරීක්ෂණ ප්‍රථිපල හා වෙනත් තොරතුරු ඒකාබද්ධ කර ගෙනය.
  2. නව ආසාදිතයින් (රෝග ලක්ෂණ නොමැති අය ඇතුළුව ) සමඟ කිට්ටු සම්බන්ධතා පැවැත්වුවන් සියළු දෙනාම PCR පරික්ෂණයට භාජනය කලයුතු අතර, කිට්ටුම සම්බන්ධ නොවු/ ද්වීතියික සම්බන්ධ වුවන් සියළු දෙනාම ප්‍රතිදේහ පරීක්ෂාවට භාජනය කල යුතුයි.
  3. දැඩි සත්කාර ඒකක වලට ඇතුලත් කරන සියළුම රෝගීන් PCR පරීක්ෂාවට භාජනය කිරීම.
  4. සියලුම නියුමෝනියාව/ ඉන්ෆ්ලුවෙන්සා රෝගීන් PCR පරීක්ෂාවට භාජනය කිරීම.
  5. බෝවන සම්භවයක් ඇති බවට සැක කෙරෙන සියලුම රෝහල් මරණ PCR පරීක්ෂණයට භාජනය කිරීම.
  6. උණ සහ ශ්වසන රෝග ලක්ෂණ ඇති සියළුම බාහිර රෝගීන්ගේ හෝ ක්‍රමානුකුල නියැදියක රෝගීන්ගේ කෙල PCR පරීක්ෂණයට භාජනය කිරීම. උදා: නම් කරන ලද නිරික්ෂණ මධ්‍යස්ථාන හෝ ආදාළ ආසාදියින්ගේ 20% ක අහඹු නියැදියක්.
  7. රෝග නිර්නායක වලට නොගැලපෙන නමුත් සායනික සැක කිරීමට පදනම් වු රෝගීන් සඳහා PCR පරීක්ෂණය ඇනවුම් කිරීමට වෛද්‍යවරුන්ට අවකාශ සැලසීම.
  8. ප්‍රජාව තුල සිටින නියුමෝනියා පොකුරු සඳහා PCR පරීක්ෂණය/ප්‍රතිදේහ පරික්ෂණය කිරීම.
  9. මුදා හැරීමට පෙර, සුවය ලැබු සියලුම කොවිඩ් රෝගීන් සඳහා PCR පරීක්ෂණ දෙකක් කිරීම.

පරිවර්තනය:  වෛද්‍ය සරත් සමරගේ

2020 අප්‍රියෙල් 8 දින යාවත්කාලීන කරන ලද පරිගණක පරිවර්තන වෙනුවට සංස්කරණය කළ පරිවර්තනයකි.